מדדי קשב: קשב, תזמון, היפראקטיביות אימפולסיביות

קשב

קשב הוא היכולת לאתר את הגירוי, להעריך אותו באופן נכון ולהגיב בצורה נכונה על-פי דרישות המשימה.
בעיות בתחום של קשב משקפות את חוסר יכולתו של הנבדק לשים לב לסביבתו או לפרטים ספציפיים, כאשר הוא נדרש לעשות זאת. בעיני צופה מן הצד עלול אדם בלתי קשוב להיראות מעט בלתי ממוקד ומנותק. אנשים כאלו עלולים לסבול מקשיים במעקב אחר דברי המורים בכיתה, בהבנת הוראות מורכבות, במעקב אחר שינויים קטנים בסביבה, בהימנעות מטעויות חישוב ועוד.

דוגמא לדרך ביטוי של בעיית קשב:
רותם היא ילדה חולמנית, שיושבת בסוף הכיתה ומציירת כל השיעור. היא לא מפריעה במהלך השיעורים, רק יושבת ומציירת, שקועה בעולם משלה. יתכן שלרותם יש הפרעת קשב, אך בגלל שההתנהגות שלה רגועה, אף אחד לא חושד בכך, ואף יתכן שההתנהגות שלה תתפרש כהתנהגות של ילדה לא חכמה במיוחד, כשבעצם, רמת האינטליגנציה שלה גבוהה.

 
 
תזמון

תזמון הוא היכולת להגיב בצורה נכונה בזמן המוקצב עבור המשימה. אדם הסובל מבעיות תזמון עשוי להעריך את סביבתו בצורה נכונה, אבל יתקשה להגיב לשינויים בסביבה במסגרת הזמן הנדרש. במקרים אלו, עלולים להראות קשיים בביצוע מטלות, הדורשות תגובה מהירה ומיידית ו/או קשיים בעמידה בלוחות זמנים. מטלות כאלו עשויות לכלול מענה על שאלות תחת לחץ זמן (על אף שהחומר כבר ידוע), סיכום השיעורים בכיתה ועמידה בלוח זמנים.

דוגמא לדרך ביטוי של בעיית תזמון:
יואב מוגדר בבית הספר כבעל "הפרעת קשב", אבל מול הטלוויזיה או המחשב בבית הוא יושב שעות ולא מראה שום בעיה בריכוז. האם יש לו או אין לו הפרעת קשב?
תזמון הוא היכולת לבצע משימה בזמן המוגדר לביצועה. בכיתה, הילד עם בעיית התזמון עלול לא לעמוד בקצב של הכתה, כלומר אין לו יכולת לבצע את המשימה בזמן המוגדר. מול הטלוויזיה או המחשב הוא אינו נדרש לביצוע בזמן מוגדר: מול הטלוויזיה הוא פסיבי לחלוטין ובעת משחק מחשב, הוא בוחר את הרמה והקצב שנוחים לו.
למסתכל מהצד, ילד בכתה עם בעיית תזמון יכול לפתח התנהגות דומה מאד להתנהגות של ילד עם בעיית קשב. חשוב מאד, על אף התסמינים החיצוניים הזהים לשים אצבע על התפקוד הלקוי על מנת להתאים טיפול ולהביא לשינוי בהתנהגותו של הילד.

 

אימפולסיביות
 
אימפולסיביות היא הנטייה להגיב לפני ביצוע הערכה מלאה של המצב המצוי בפניך.
אדם עם בעיית אימפולסיביות יפעל מבלי שלקח בחשבון את המצב הנתון או ההשלכות האפשרויות של מעשיו. התנהגות זו יכולה להתמיד למרות המודעות של האדם לבעייתיות הכרוכה בה ולהשלכות הבלתי רצויות שלה (חוסר יכולת של ויסות עצמי). במקרים רבים אנשים אלו יפעילו מנגנוני בקרה לאחר התגובה הראשונית וינסו לתקן או להתאים אותה במידת האפשר. בעקבות זאת אנשים אימפולסיביים יכולים להראות תסכול רב וחרטה על מעשיהם, בעוד שאחרים עלולים לחשוב אותם למגושמים, פזיזים ואף לא אמינים.

דוגמא לדרך ביטוי של בעיית אימפולסיביות:
יוסיין בולט מג'מייקה, אלוף העולם בריצה למרחק של 100 מטר, היה די בטוח בניצחונו דקות לפני תחרות אליפות העולם באתלטיקה קלה (2011). אלא שבולט זינק לפני שנשמעה יריית הפתיחה ועל פי התקנון נפסל מידית. זוהי דוגמא קלאסית של מעשה לפני מחשבה. 

 

היפראקטיביות

היפראקטיביות היא קושי בוויסות יעיל של ההתנהגות ובהימנעות מפעולות בלתי הכרחיות או בלתי רצויות (תנועה, דיבור מופרז וכו').
לאנשים עם בעיית היפראקטיביות ישנו צורך מתמיד בעיסוק בפעולות נוספות, פיזיות ו/או מילוליות. פעמים רבות אנשים אילו מעידים על עצמם, שהם מתפקדים יותר טוב כאשר הם עסוקים בדברים נוספים, כגון: "תיפוף" על השולחן, הזזת הרגליים או האזנה למוסיקה בזמן העבודה. התנהגות זו עלולה להיות בעייתית במקרים, בהם הפעילות הנוספת מפריעה לסביבה או מתנגשת בפעילות העיקרית, אותה יש להשלים. בעוד שתנועתיות יתר יכולה לעזור ולשפר את התפקוד בסביבה הביתית, ייתכן שהיא לא תהייה מקובלת במקומות אחרים, כמו בית הספר או מקום העבודה. מוקד הבעיה הוא הקושי הרב הכרוך בהימנעות מהפעילות העודפות, למרות המודעות לנזק שהן עלולות לגרום.

דוגמא לדרך ביטוי של בעיית היפראקטיביות:
ההיפראקטיביות של רועי לא באה לידי ביטוי רק בתנועתיות יתר פיזית.
רועי מספר, כי כשהוא הולך לישון הוא לא מצליח להירדם, משום שיש לו "מיליונים של מחשבות בראש" שלא נותנות לו מנוחה והוא לא מצליח להפסיק לחשוב או להשקיט אותן.

 

רגל שבורה היא בעיה שקל לראות ולהסביר, לבחור טיפול ולהעריך אפקטיביות.
הפרעה תחום המנטאלי: קשה לראות, קשה להסביר והטיפול מבוסס על ניסוי, טעייה וניסיון אישי ומקצועי.
מבדק ה-MOXO מעניק לך את היכולת לראות ולהבין את מערך התפקוד הקשבי בערכים מספריים ובצורה מובנת ופשוטה.